Kennis & opleiding
Ziekenhuisschool Inkendaal zet zich niet alleen in voor het onderwijs aan zieke of revalideren kinderen, maar hecht ook belang aan het delen van kennis en expertise. Als ziekenhuisschool willen we onze ervaring en inzichten in het onderwijs aan leerlingen met medische en revalidatienoden beschikbaar stellen voor collega’s, professionals en andere geïnteresseerden. Via vormingen, studiedagen en samenwerkingen dragen we bij aan een inclusieve onderwijscultuur waarin elke leerling optimaal kan groeien. Samen bouwen we aan een sterker netwerk voor onderwijs op maat.

EDUCATIEBOX "ZIEK ZIJN"
Ziekenhuisschool Inkendaal ontwikkelde een uit te lenen educatiebox ‘ziek zijn’.
In de box vind je prentenboeken, lesmaterialen van Kom Op Tegen Kanker, enkele lesactiviteiten, een stellingenspel,… alsook medische kinderboeken van Noozi books. Deze boekjes over diverse medische aandoeningen, bereiden kinderen voor op opnames, onderzoeken en behandelingen in het ziekenhuis en zijn gebaseerd op accurate medische en wetenschappelijke informatie.


VORMING AUTISMEBELEVINGSCIRCUIT
Het AutismeBelevingsCircuit bestaat uit tien opdrachten die door iedereen uitgevoerd kunnen worden. Professioneel of niet, met een uitgebreide voorkennis van autisme of helemaal geen. In tien opdrachten brengt dit ABCircuit je in de gevoelswereld van autisme. De opdrachten proberen je te laten voelen wat onduidelijkheid en onzekerheid met een kind doet. De link naar autisme wordt volledig herzien volgens actuele, betrouwbare kennis over autistisch denken en waarnemen. Laat je misleiden door je zintuigen, ontdek wat kan en niet kan, ervaar hoe goedbedoelde hulp niet altijd helpend is. Er is ruimte voor dialoog over zaken waar iedereen in het dagelijkse leven tegenaan kan lopen.
Lieselot Allemeersch is leerkracht lager onderwijs en master in de orthopedagogiek. Na enkele jaren als leerondersteuner gewerkt te hebben, werkt ze sinds 2023 als orthopedagoog en leerkracht in ziekenhuisschool Inkendaal. Ze volgde de opleiding tot trainer ABC bij Sterkmakers Autisme.
VRIJDAG 28 november 2025 (9u – 12u30), wordt deze opleiding georganiseerd voor externen te revalidatieziekenhuis Inkendaal. Inschrijven kan door een mail te sturen naar koen.bellemans@inkendaal.be. Kostprijs: €75 p.p.
AVONDLEZING ADHD 21/10/2025
Navorming “ADHD – feiten & fictie, aanpak thuis en in de klas”
(Ilse De Witte & Prof. Dr. Marina Danckaerts)
Wat is ADHD precies, hoe wordt de diagnose gesteld en welke misvattingen bestaan er? In deze navorming nemen Marina Danckaerts en Ilse Dewitte je mee in een heldere en wetenschappelijk onderbouwde uiteenzetting over ADHD. Ze scheiden feiten van fictie en bespreken hoe ADHD zich op verschillende leeftijden, in diverse contexten kan uiten. Naast de diagnostiek wordt stilgestaan bij de impact van ADHD op het dagelijks functioneren, thuis als op school. Ook krijg je inzicht in ondersteunende strategieën en concrete handvatten om adequaat te reageren op het gedrag van kinderen en jongeren met ADHD.
Ilse Dewitte is orthopedagoog en gedragstherapeut met specialisatie in kinder- en jongerentherapie.
Ze werkte jarenlang binnen UPC-KULeuven/UZ Gasthuisberg op de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie (onder leiding van prof. Dr. Marina Danckaerts). Ze is mede-ontwikkelaar van de ADHD-toolkit en publiceerde twee boeken: ‘Wat als je faalangst hebt?’ En ‘ADHD: help je mee?’. Ze geeft tal van opleidingen en voordrachten voor scholen, ziekenfondsen, ouderraden, … Ze heeft haar eigen praktijk waarbinnen ze kinderen en jongeren begeleidt.
Prof. Dr. Marina Danckaerts is kinder- en jeugdpsychiater. Ze is diensthoofd kinder- en jeugdpsychiatrie van het UPC KU Leuven en hoogleraar aan de KU Leuven. Marina Danckaerts is lid van de Eunethydis Guidelines interdisciplinary expert group, die internationale richtlijnen ontwikkelt voor de diagnose en behandeling van ADHD. Ze maakt deel uit van de onderzoeksgroep ADHDynamisch. In haar team werd de Toolkit voor ADHD voor leerkrachten ontwikkeld, alsook is ze auteur van diverse wetenschappelijke publicaties over ADHD. Ze is een van de drijvende krachten achter het ADHD-zorgpad (www.ADHD-traject.be). Verder is professor Danckaerts coördinator van de GG-netwerken voor kinderen en jongeren van Vlaams-Brabant, YUNECO.
Kostprijs per individuele deelnemer: €15
Inschrijven? mail naar koen.bellemans@inkendaal.be


AVONDLEZING MEDIAGEBRUIK 10/02/2026
De effecten van mediagebruik op kinderen en jongeren
(prof. dr. Kathleen Beullens)
Media nemen een belangrijke plaats in, in het leven van kinderen en jongeren. Onderzoek toont aan dat de gemiddelde leeftijd waarop kinderen hun eerste smartphone krijgen substantieel gedaald is de afgelopen jaren. Tegelijkertijd is de tijd die ze voor schermen doorbrengen sterk gestegen. Deze tendensen hebben dan ook de maatschappelijke en wetenschappelijke bezorgdheid over de effecten van mediagebruik bij kinderen en jongeren gevoed. In deze lezing wordt een overzicht gegeven van de huidige wetenschappelijke stand van zaken. Wat weten we over de effecten van mediagebruik op welzijn? Wanneer treden deze effecten op? Zijn er verschillen tussen verschillende groepen jongeren? En… hoe kunnen we hier best mee omgaan?
Prof. dr. Kathleen Beullens is vicedecaan onderzoek aan de faculteit Sociale Wetenschappen en hoogleraar in de Communicatiewetenschappen. Verbonden aan het Media Psychology Lab voert ze met haar team al meer dan 15 jaar onderzoek naar de langetermijnimpact van verschillende vormen van mediagebruik (bvb. televisie, sociale media, videogames, smartphones) op het psychosociale welzijn en risicogedrag van kinderen en jongeren.
Kostprijs per individuele deelnemer: €12,50
Inschrijven? Mail naar: koen.bellemans@inkendaal.be
Navorming: onderwijs aan zieke of revaliderende leerlingen
In deze vorming maken schoolteams, CLB’s en andere onderwijsprofessionals kennis met het onderwijslandschap voor zieke en revaliderende kinderen (Tijdelijk Onderwijs Aan Huis, Bednet, School & Ziek zijn, ziekenhuisscholen). Hoe meld je aan bij deze initiatieven en hoe ga je als school of CLB praktisch te werk? Ook wordt er ingezoomd op de verantwoordelijkheid van elke onderwijspartner.
Tijdens deze vorming maak je tevens kennis met Ziekenhuisschool Inkendaal en haar unieke transdisicplinaire revalidatiewerking binnen het onderwijslandschap, waar de departementen welzijn en onderwijs elkaar ontmoeten.
Deze vorming wordt gegeven door Koen Bellemans,directeur van Ziekenhuisschool Inkendaal.