Ziekenhuisschool Inkendaal
vestigingsplaats UZ Brussel

Voor de kinderen (2,5j – 12j) die gehospitaliseerd worden op de hospitalisatieafdelingen van UZ Brussel wordt onderwijs georganiseerd.

Vaak houdt dit minstens 1 lesuur per dag in (aan bed). De ziekenhuisschool wil in samenspraak met de ouders en de thuisschool de leerachterstand van gehospitaliseerde kinderen tot een minimum beperken. Zo kan het schools traject verder lopen, maar steeds met de medische omstandigheden en het toekomstperspectief van het kind in het achterhoofd.

Verder willen we ervoor zorgen dat het kind het ziek zijn en de wereld van het ziekenhuis even kan vergeten.

De appeltuin

In UZ Brussel wordt onderwijs aan bed voor gehospitaliseerde kinderen op de afdelingen pediatrie, dagziekenhuis en intensieve zorgen kinderen georganiseerd.

Kinderen die de kamer kunnen verlaten volgen in de voormiddag les in de klas van De Appeltuin.
De Appeltuin is de leer-, speel- en ontspanningsruimte van het KidZ Health Castle, het kinderziekenhuis van het UZ Brussel. Deze warme, kindvriendelijke plek biedt gehospitaliseerde kinderen (0-16 jaar) de normale structuur die een kind mist in een ziekenhuis.

Naast het onderwijsaanbod, wat in de klas van de Appeltuin en aan bed wordt georganiseerd, kunnen kinderen in de Appeltuin ook met lotgenootjes spelen, deelnemen aan geleide activiteiten of ontspannen in de snoezelruimte. Ze vergeten hun ziekte en zijn even terug kind.